Rondje Verdun

25 augustus 2014 - Romagne-sous-Montfaucon, Frankrijk

Vandaag rond half tien op pad. We zijn begonnen met het momument de la tranchee des baïonettes. Dit is over een loopgraaf heen gebouwd. Het stonk er verschrikkelijk.

de volgende stop op de route is Ossuaire de Douamont. Een gebouw waar zowel Duitse  als Franse soldaten begraven liggen. In de nissen in de  meer dan 100 meter lange gang liggen de stoffelijke overschotten van meer dan 130.000 soldaten. Op het kerkhof ervoor liggen er nog eens 15000 begraven.

Het is mogelijk om de 46 meter hoge toren te bezichtigen maar dat slaan we over.

Op naar Fort de Douamont. Een rondleiding door het fort is een flinke tippel en het is er nat en koud. Toen we weer buiten waren scheen de zon dus zijn we maar naar boven geklommen voor wat mooie foto's van de omgeving. Foto's houden jullie tegoed maar de internetverbinding is zo ontzettend slecht hier, ik zit in de slaapkamer te internetten en het is hier net zo koud als in het fort.

De volgende stop is Fleury, hier is alleen het kerkje gespaard gebleven, de rest is allemaal vernietigd bij de inval op Verdun.

het museum was onze volgende stop maar helaas dat stond in de steigers. En het eindpunt was voor vandaag Fort de Vaux maar aangezien we vergaan van de spierpijn is het bij erlangs rijden gebleven. Boodschappen gedaan en nu weer gauw naar ons tijdelijke verblijf.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl